Stap-voor-stap gids: Hoe vraag je een Asbestattest aan?

Gepubliceerd op 24 januari 2024 om 14:27

Asbest, ooit een populair bouwmateriaal, is nu bekend om de gezondheidsrisico's. In België is het asbestattest een cruciaal document geworden voor huiseigenaren, vastgoedprofessionals, en potentiële kopers. Dit blogartikel geeft een stap-voor-stap handleiding over hoe je een asbestattest kunt aanvragen.

Een asbestleien muur van Eternit

Wat is een Asbestattest?

Voordat we in de procedure duiken, is het belangrijk om te begrijpen wat een asbestattest inhoudt. Een asbestattest is een document dat de aan- of afwezigheid van asbest in een gebouw bevestigt. Het geeft ook details over de staat van het asbest en aanbevelingen voor het beheer of de verwijdering ervan.

Stap 1: Bepaal de noodzaak van een Asbestattest

De eerste stap is het bepalen of u een asbestattest nodig heeft, de exacte informatie omtrent deze verplichting vindt u op deze pagina.

In een notendop, vanaf 23 november 2022 heeft u een geldig asbestattest nodig wanneer; 

  • u eigenaar bent van een gebouw of een deel van gebouw (vb. een appartement),

  • en het gebouw(deel) gebouwd is voor 2001,

  • en de oppervlakte van het gebouw(deel) 20 m² of meer is,

  • en het gebouw(deel) toegankelijk is,

  • als u het gebouw(deel) verkoopt.

Stap 2: Kies een gecertificeerde Asbestdeskundige

Het is essentieel om een gecertificeerde asbestdeskundige te kiezen voor de inspectie. Zoek naar bedrijven met een goede reputatie en de nodige certificeringen. Google reviews kan helpen om de controleren of iemand goed werk levert. Dien een aanvraag in voor een Asbestattest

Stap 3: De asbestinspectie

De geselecteerde asbestdeskundige zal een grondige inspectie van het pand uitvoeren. Dit omvat het visueel inspecteren en mogelijk het nemen van monsters van materialen. Van sommige materialen is de asbestdeskundige verplicht monsternames te nemen, zo kan het gespecialiseerd labo waar de deskundige mee samenwerkt uitsluitsel geven of een materiaal mogelijk asbest bevat. 

Stap 4: Ontvang het Asbestattest

Na de inspectie zal de expert een rapport opstellen dat de bevindingen bevat, daarin zitten de uitslagen van het laboratorium in verwerkt. Dit rapport geeft informatie over de aanwezigheid, locatie en conditie van asbest. Indien er asbest aanwezig is, zal het attest ook advies geven over hoe dit veilig beheerd of verwijderd kan worden. Volg deze aanbevelingen nauwgezet op.

Dit document is officieel en kan gebruikt worden in transacties of voor wettelijke doeleinden.

Stap 5: Gebruik van het Asbestattest

U kunt het asbestattest nu gebruiken bij de verkoop of schenking van uw pand, of om kleine renovatiewerken te plannen, let op bij grote renovaties waar veel breekwerk bij komt kijken, is het standaard Asbestattest niet voor geschikt . Het garandeert de veiligheid van de bewoners en werknemers zoals de situatie momenteel is.

Conclusie

Het aanvragen van een asbestattest is een belangrijk proces voor de veiligheid en naleving van regelgeving. Door deze stappen te volgen, kunt u ervoor zorgen dat uw pand asbestveilig is.

Contact

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van een asbestattest? Neem contact op met Asbestattest De Groote  voor deskundig advies en service.